Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

Διαγώνισμα στην 1η και 2η Ενότητα

ΟΝΟΜΑ:
ΕΠΙΘΕΤΟ:
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:
ΜΑΘΗΜΑ: Νεοελληνική γλώσσα
ΤΑΞΗ: Β
ΒΑΘΜΟΣ:



Κείμενο
Η οικογένεια είναι ένα μικρό κοινωνικό σύστημα, δυναμικό, που αλλάζει με πολλούς τρόπους μέσα στο χρόνο. Είναι τα μέλη που την αποτελούν, οι μεταξύ τους σχέσεις και οι συναισθηματικοί δεσμοί αγάπης και πίστης ανάμεσα τους που διαρκούν για χρόνια ή και δεκαετίες. Αυτό το σύστημα, όπως και κάθε οργανισμός, λειτουργεί με τους ρόλους που έχουν τα μέλη. Για παράδειγμα, παλαιότερα ο πατέρας ήταν ο «κουβαλητής», τώρα στα εργαζόμενα ζευγάρια, είναι και οι δύο «κουβαλητές». Παλαιότερα, η μητέρα έκανε τις δουλειές του σπιτιού, όμως τώρα που και η γυναίκα εργάζεται, αυτό το ρόλο τον παίρνει πολλές φορές και ο πατέρας (για κάποιες τουλάχιστον δουλειές) ή ακόμα και τη φροντίδα του παιδιού που παλαιότερα είχε αποκλειστικά η μητέρα. Δηλαδή οι ρόλοι αλλάζουν, όπως αλλάζουν και οι υποχρεώσεις των μελών, καθώς και τα δικαιώματα, ανάλογα με την ηλικία και την προσφορά του καθενός στην οικογενειακή στέγη.
Πολλές φορές η οικογένεια αλλάζει μορφή. Τα ζευγάρια χωρίζουν για διάφορους λόγους, αλλά όταν υπάρχουν παιδιά, οι δεσμοί συνεχίζουν να υπάρχουν, έστω κι αν οι άνθρωποι ζουν χωριστά. Οι ευθύνες, οι υποχρεώσεις, οι ρόλοι μπορεί να πέσουν στις πλάτες του ενός από τους δύο γονείς. Σε άλλες περιπτώσεις, όταν ο ένας από τους γονείς αναγκάζεται να απουσιάζει -επειδή εργάζεται ή είναι υποχρεωμένος για διάφορους λόγους να μένει μακριά από την οικογένεια- οι ρόλοι του πατέρα και της μητέρας εναλλάσσονται στο ίδιο πρόσωπο, με όλο το βάρος που αυτό μπορεί να σημαίνει. Άλλοτε, όταν οι γονείς δεν μπορούν να είναι κοντά στα παιδιά τους, τους γο- νεϊκούς ρόλους τους παίρνει ένας τρίτος (για παράδειγμα μια γιαγιά).

Ερωτήματα:
1. Γράψτε την περίληψη του παραπάνω κειμένου (αφού γράψετε τους πλαγιότιτλους της κάθε παραγράφου, εντοπίσετε το νοηματικό κέντρο και αναγνωρίσετε τις λέξεις κλειδιά) σε εβδομήντα περίπου λέξεις.
2. Στον επόμενο πίνακα γράψτε τα ρήματα που είναι υπογραμμισμένα στο κείμενο στη χρονική βαθμίδα που δείχνει το καθένα και μεταφέρετέ το στις υπόλοιπες.
παρελθόν παρόν μέλλον
3. Ποια είναι τα υποκείμενα των ρημάτων που υπογραμμίζονται στις παρακάτω προτάσεις και ποια μορφή έχουν;
• Οι ευθύνες, οι υποχρεώσεις, οι ρόλοι μπορεί να πέσουν στις πλάτες του ενός από τους δύο γονείς.
• Οι ρόλοι του πατέρα και της μητέρας εναλλάσσονται στο ίδιο πρόσωπο.
4. Δημιουργήστε σύνθετες λέξεις με τις σημασίες που σας δίνονται και κατατάξτε τες κατόπι σε μια από τις παρακάτω κατηγορίες:παρατακτικά, προσδιοριστικά,κτητικά, αντικειμενικά
• Θήκη για πιάτα μαχαίρι και πιρούνι
• ανθοπώλης κατάσαρκα
5. Γράψτε προτάσεις χρησιμοποιώντας τα ρήματα στην έγκλιση και με τη σημασία που δίνονται στην παρένθεση:
• είμαι (οριστική, πραγματικό) μιλώ (υποτακτική, επιθυμητό)
• ακούω (προστακτ, παράκληση) φωνάζω (υποτακτ, προσταγή)
Παραγωγή λόγου
Περιγράψτε σε μια παράγραφο (περίπου 70 λέξεων) ένα πρόσωπο του οικογενειακού σας περιβάλλοντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: